Produkten: Produktens varumärke
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

En fråga vi måste ställa oss är hur vår produkt ska uppfattas. Vill vi tillhandahålla en standardprodukt eller en högkvalitetsprodukt? Ska vi lägga oss nära våra konkurrenter eller ska vi lägga till något som konkurrenterna inte har? Det handlar om att skapa en identitet för vår produkt och fylla varumärket med den kvalitet våra kunder har rätt att förvänta sig.

Vår identitet
Alla produkter har en identitet, men inte alla har den identitet företaget vill. Man kan dela in identiteten i yttre och inre.

Bullet

Den yttre identiteten omfattar det våra kunder kan se, det vill säga namn, logotyp, design, reklam, informationsmaterial, personalens klädsel, butiksinredning etc. Den yttre identiteten är viktig såväl när det gäller att attrahera nya kunder som att behålla dem.

Bullet

Den inre identiteten handlar om att vi och vår produkt håller vad som utlovas. Vårt varumärke måste laddas med önskad kvalitet, såväl när det gäller design, funktion, livslängd, pris, distributionskanal, personalens kompetens, marknadskommunikation, servicenivå, etc.

Alla komponenter i vår identitet måste harmoniera. Om någon del inte stämmer överens med de övriga störs helheten och trovärdigheten minskar. Identiteten tar lång tid att bygga upp. Däremot går det snabbt att rasera den.

Patent- och registreringsverket

Marknad - Produkten  
Produkten - introduktion
Konkurrerande produkter
Produktens varumärke
Övningsuppgift 1
 


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida