Synergi
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

När summan blir bättre än dess delar kallas det synergi och det är den effekten som de lönsamma och snabbväxande nischföretagen utnyttjar. Rätt person tillsammans med rätt produkt/tjänst blir inte två utan tre!

Produkt
Vilken produkt skall jag sälja - vad är rätt både för mig och mina kunder?

Verksamhet
Det unika med din idé kan vara ditt sätt att bedriva verksamheten. Kan du producera effektivare än konkurrenterna kan du priskonkurrera. De flesta nystartade företagen saknar ekonomiska resurser för att snabbt bygga upp produktionsenheter som kan utnyttja stordriftsfördelarna och sälja till lågt pris. Företagen måste därför söka smådriftsfördelar som motiverar ett högt pris.

Drömmar
Kan min dröm bli verklighet? Kunskap kan förvandla dröm till mål och mål till verklighet. Kunskapen kan leda till insikt att drömmen skall förbli en dröm.

Drivkrafter
Varför går du till jobbet varje morgon? Bli rik? Trevliga arbetskamrater? Slentrian eller vana gör att vi inte förändrar vår livssituation förrän vi hamnar i en krissituation då vi måste tänka över vad vi verkligen vill. Vilka mål har jag? Vad vill jag?

Smådriftsfördelar
Smådriftsfördelar med ett litet företag varierar från bransch till bransch. Det kan vara produkten som är handgjord eller ekologiskt odlad. Den kan levereras tryggt och i rätt tid och den kan vara kundanpassad på olika sätt. Den övergripande smådriftsfördelen är effekten av den unika kombinationen av person och idé.

Förmåga
Planera verksamheten med utgångspunkt från kunskapen om din egen förmåga. Gör det du är bra på och skaffa kvalificerad hjälp för att göra resten.

Företagaren  
Personlighet och företagande
Företagarens egenskaper

Personlighetsutveckling
Synergi
Vad gör företaget?
Personlighetstest


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida