Om vi ska starta ett nytt bolag för importen och därmed börja
från noll måste man komma ihåg att startsträckan
för att få de försäljningsvolymer som krävs
ofta är längre för import jämfört med om man
säljer produkter som köpts inom det egna landet. Import är
förenat med andra rutiner och allting tar helt enkelt litet längre
tid, även om produktion, transporter med mera går enligt plan.
Det är viktigt att vi lägger upp en realistisk budget och gör
en bedömning av kapitalbehovet så att vi inte drabbas av likviditetsproblem
på grund av att tiderna för leveranser, försäljning
och betalningar från kunder blir längre och kräver mer
kapital än vi har tillgång till.
Kan vi vår marknad? De flesta nya företag som misslyckas gör det för
att man inte har tillräcklig marknadskännedom. Vet vi hur många
potentiella kunder som finns där ute? Vet vi vilka krav de ställer
och om vår produkt svarar mot dessa? Ligger priset vi har tänkt
ta ut på rätt nivå? Hur stora volymer köper våra
tilltänkta kunder? Kommer dessa volymer att räcka till för
att vi ska kunna basera en verksamhet på den nya produkten och har
vi möjlighet att tillgodose våra kunders behov beträffande
kvantiteter?
Om vi inte har svaren på dessa frågor genom tidigare förvärvad
erfarenhet måste vi ut och undersöka på fältet.
En undersökning bland tilltänkta kunder brukar snabbt ge svar
på om vår produkt är attraktiv på marknaden och
därmed om vår importsatsning har förutsättningar
att lyckas.