Modul 2 - Export
Perliminärt länderval
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Den information ni behöver samla in för ett första länderval är basfakta för 5-10 potentiella marknader. Mycket av arbetet kan med fördel göras hemifrån det egna företaget, genom en så kallad skrivbordsundersökning. Här följer exempel på faktorer som kan vara lämpliga att undersöka närmare för respektive marknad.

Externa, övergripande faktorer

Antal invånare

BNP per invånare

BNP tillväxt per år i procent

Politisk stabilitet

   

Externa marknadsfaktorer

Produktbestämmelser/normer

Marknadspotential

Konkurrens

Prisnivå

Distributionsförhållanden

   

Interna faktorer

Egna erfarenheter av landet

Språk

Etablerade affärskontakter

Personella resurser (resor, affärskontakter)

Tekniska resurser (service, garanti etc)

Finansiella resurser

När du samlat på dig tillräckligt med information om de olika marknaderna rangordnar du alternativen och väljer ut de marknader som ser mest lovande ut. På dessa marknader kan det vara befogat att göra någon form av fördjupad marknadsundersökning genom att besöka någon mässa eller ta hjälp av utifrån för att kartlägga marknaden grundligare till exempel med hjälp från Exportrådet.

   
Vart? - Introduktion Skrivbordsundersökning