En produkt/marknadsmatris är en viktig del i arbetet med att analysera
ditt företags utbud av produkter och marknader. Den kommer att följa
med som en röd tråd i hela internationaliseringsprocessen,
utvecklas, kompletteras och förändras genom de olika arbetsstegen.
Denna matris är lätt att använda och ger en bra översikt
över de marknader och kunder som ert företag vänder sig
till. Matrisen kan också användas till att se vilka nya eller
outnyttjade möjligheter det finns för företaget på
marknaden. Marknader som du ännu inte bearbetar men där dina
produkter/tjänster skulle ha en marknad eller där marknaden
bearbetas men kan kompletteras med produkt/tjänst.
Marknadsaxeln delas in i olika marknadsegment och produktaxeln delas
in efter produkt eller tjänst.
Om man ska lyckas internationellt som företag måste affärsidén
vara smal. Fokus och export är egentligen två sidor av samma
mynt. De som lyckas är de som vågar välja bort och säga
nej. Ett mycket starkt fokus på en produkt eller tjänst parat
med en medveten internationell expansion kan bli rena krutdurken. Är
företaget rätt ute och timingen är rätt kan tillväxten
plötsligt explodera. |