För att stötta
företag att nå ut på exportmarknaden och för att
öka exporten är staten med och finansierar exportfrämjande
aktiviteter av olika slag. De exportfrämjande aktiviteterna kan vara
generella och rikta sig mot alla typer av företag eller riktas mot
företag inom en viss bransch eller i vissa delar av landet. Den huvudsakliga
exportsatsningen görs av företagen själva med egna resurser
och det finansierade stödet från staten är endast ett
komplement till den verksamhet som företagen själva bedriver.
De exportfrämjande aktiviteterna syftar till att skapa intresse
för export, allmänt höja företagens kompetens genom
utbildning (till exempel i kulturskillnader), att tillhandahålla
informationen (till exempel om tullar, skatteregler, upphandling, etablering
med mera). Det kan också handla om mer handfast stöd i samband
med aktiviteter utomlands (till exempel deltagande i mässor, delegationsresor,
sökande efter agent etc.) samt mer omfattande insatser (till exempel
marknadsanalyser eller marknadsundersökningar).
Exportfrämjandet kan ses som en del av handelsfrämjande vilket
även innefattar främjandet av import. Stöd till exportfrämjande
kan också sägas vara en del av den allmänna näringslivsutvecklingen
där mycket av detta sker på regional och lokal nivå genom
rådgivning, olika projekt med mera. |