|
Ämnets syfte
Ämnets karaktär och uppbyggnad
Engelska A Mål
Engelska A Betygskriterier
Ämne: Engelska
Ämnets syfte
Engelska är modersmål eller officiellt språk i
ett stort antal länder, förmedlar många vitt skilda
kulturer och är dominerande kommunikationsspråk i världen.
Förmåga att använda engelska är nödvändig
vid studier, vid resor i andra länder och för sociala
eller yrkesmässiga internationella kontakter av olika slag.
Ämnet engelska har därför en central roll i den svenska
skolan. Utbildningen i engelska syftar till att utveckla en allsidig
kommunikativ förmåga och sådana språkkunskaper
som är nödvändiga för internationella kontakter,
för en alltmer internationaliserad arbetsmarknad och för
att kunna ta del av den snabba utveckling som sker genom informations-
och kommunikationsteknik samt för framtida studier. Utbildningen
i engelska har dessutom som syfte att vidga perspektiven på
en växande engelsktalande omvärld med dess mångskiftande
kulturer.
Utbildningen i engelska skall dessutom leda till att språket
blir ett redskap för lärande inom olika kunskapsområden.
Alla elever behöver även förmåga att på
egen hand bygga vidare på sina kunskaper efter avslutad skolgång.
Ämnet syftar därför också till att eleven skall
vidmakthålla och utveckla sin lust och förmåga
att lära sig engelska.
Mål att sträva mot:
Skolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att
eleven
- utvecklar sin förmåga att kommunicera och interagera
på engelska i skiftande sammanhang kring varierande frågor
och i olika situationer,
- fördjupar sin förståelse av engelska som talas
i olika delar av den engelskspråkiga världen och förbättrar
sin förmåga att tillgodogöra sig sådant
innehåll som förmedlas i olika medier,
- utvecklar sin förmåga att delta i samtal, diskussioner
och förhandlingar och på ett nyanserat sätt uttrycker
egna åsikter och bemöter andras,
- utvecklar sin förmåga att tala välstrukturerat
och med anpassning till ämne och situation,
- fördjupar sin förmåga att läsa, förstå
och kritiskt reflektera över texter på sakprosa och
facktexter inom egna intresse- och kompetensområden eller
inom studieinriktningen,
- förbättrar sin förmåga att med god behållning
läsa skönlitteratur på engelska och reflektera
över texterna ur olika perspektiv,
- förfinar sin förmåga att uttrycka sig i skrift
i olika sammanhang samt utvecklar sin språkliga medvetenhet
och kreativitet,
- utvecklar sin förmåga att analysera och bearbeta
språket mot allt större tydlighet, variation och formell
säkerhet,
- reflekterar över levnadssätt, kulturtraditioner och
samhällsförhållanden i engelskspråkiga länder
samt utvecklar fördjupad förståelse och tolerans
för andra människor och kulturer,
- tar allt större ansvar för att utveckla sin språkliga
förmåga.
Ämnets karaktär och uppbyggnad
Det engelska språket och olika kulturyttringar från
engelskspråkiga länder finns lätt tillgängliga
i det svenska samhället. Eleverna stöter idag på
många varianter av engelska utanför skolan. De möter
engelska i skiftande sammanhang: i teve, i filmer, i musikens värld,
via internet och datorspel, i läsning av texter och vid kontakter
med engelsktalande. Ämnet engelska ger en bakgrund till och
ett vidare perspektiv på de samhälls- och kulturyttringar
som eleverna omges av i dagens internationella samhälle. I
ämnet ingår både att granska det innehåll
som språket förmedlar och att språkligt dra nytta
av det rika och varierade utbud av engelska som ungdomar och vuxna
möter utanför skolan.
Engelska bör inte delas upp i separata moment som lärs
in i en given turordning. Både yngre och äldre elever
berättar och beskriver, diskuterar och argumenterar, även
om det sker på olika sätt, på olika språkliga
nivåer och inom olika ämnesområden.
De olika kompetenser som ingår i en allsidig och kommunikativ
förmåga har sin motsvarighet i ämnets struktur.
Till dessa hör förmågan att behärska språkets
form d.v.s. vokabulär, fraseologi, uttal, stavning och grammatik.
I ämnet utvecklas även kompetensen att bilda språkligt
sammanhängande helheter vilka efter hand i fråga om innehåll
och form allt bättre anpassas till situation och mottagare.
När de egna språkkunskaperna inte räcker till behöver
eleven kompensera detta genom att använda strategier som omformuleringar,
synonymer, frågor och kroppsspråk. Förmågan
att reflektera över likheter och skillnader mellan egna kulturella
erfarenheter och kulturer i engelsktalande länder utvecklas
hela tiden och leder på sikt till förståelse för
olika kulturer och interkulturell kompetens. En ytterligare kompetens
är medvetenhet om hur språkinlärning går till.
Ämnet engelska är uppdelat i tre kurser.
Engelska A är en bred kurs som bygger på grundskolans
utbildning eller motsvarande kunskaper. Kursen motsvarar steg 5.
Eleven fortsätter att bygga upp förmågan att kommunicera
på engelska i olika situationer. Kursen skall öka elevens
tilltro till den egna språkliga förmågan i engelska.
Kursen ger tillfälle till läsning för glädje,
kunskaper och kulturkännedom. Engelska A är en kärnämneskurs.
Engelska B bygger på Engelska A och motsvarar steg 6. Kursen
har en mer analytisk inriktning. Perspektiven vidgas ytterligare
mot språkanvändning i varierande och komplicerade situationer.
Kännedomen om engelskspråkig kultur fördjupas. Engelska
B är gemensam kurs på de estetiska, naturvetenskapliga,
samhällsvetenskapliga och tekniska programmen.
Engelska C bygger på Engelska B och motsvarar steg 7. Kursen
förbereder för yrkesarbete eller högskolestudier
med engelska som arbetsredskap. I kursen finns möjlighet att
använda engelska i projektarbete och arbeta med att formulera
mål, välja och motivera arbetsmetod, formulera och genomföra
en arbetsplan samt att utvärdera och på olika sätt
presentera resultatet av ett arbete. Engelska C är en valbar
kurs.
Ämne: Engelska
Kurs: Engelska A
Kurskod: EN1201
Poäng: 100
Engelska A Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
- förstå tydligt tal, från olika regioner, om
ämnen som inte är helt obekanta,
- vilja, våga och kunna utan förberedelse delta i samtal
om bekanta ämnen och utbyta information, personliga åsikter
och erfarenheter,
- kunna efter förberedelse muntligt informera om eller beskriva
ett ämnes- eller intresseområde och visa prov på
anpassning av språket efter situationens krav,
- kunna läsa och tillgodogöra sig texter med varierat
sakinnehåll, särskilt sådana texter som anknyter
till studieinriktningen eller egna intresseområden,
- kunna läsa och förstå lättillgänglig
skönlitteratur och genom litteraturen förvärva
kunskaper om kulturtraditioner i engelskspråkiga länder,
- kunna formulera sig i skrift för att informera, instruera,
argumentera och uttrycka känslor och värderingar samt
ha förmåga att bearbeta och förbättra den
egna skriftliga produktionen,
- ha kunskap om samhällsförhållanden, kulturtraditioner
och levnadssätt i engelskspråkiga områden och
kunna använda dessa kunskaper för att jämföra
kulturer,
- kunna medvetet använda och utvärdera inlärningssätt
som befrämjar inlärningen,
- kunna självständigt hämta information från
olika källor samt bearbeta och strukturera den information
som tagits fram.
Engelska A Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
- Eleven tillgodogör sig innehållet också i regionalt
färgad engelska när språket talas i lugnt tempo
i vardagliga situationer.
- Eleven utbyter i samtal information och åsikter och eleven
lyckas med olika strategier lösa språkliga problem.
- Eleven uttrycker sig muntligt med tydligt och klart uttal och
anpassar i någon mån sitt talade språk både
till informella och något mera formella sammanhang.
- Eleven tillägnar sig huvudinnehållet i tydliga texter
på sakprosa, facktexter och skönlitteratur samt tillgodogör
sig detaljer vid en noggrannare läsning.
- Eleven skriver med klart och tydligt språk, såväl
personligt hållna meddelanden, berättelser och reflexioner
som sammanfattningar som har att göra med egna intressen
och egen studieinriktning.
- Eleven beskriver det engelska språkets ställning
i världen samt gör, på grundval av kunskaper om
samhällsförhållanden, seder och bruk i områden
där engelska talas, jämförelser med egna kulturella
erfarenheter.
- Eleven tar ansvar för att planera, genomföra och utvärdera
sitt arbete samt använder lämpliga hjälpmedel.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Eleven tillgodogör sig huvuddrag och de flesta detaljer
även i regionalt färgat tal när framställningen
är tydlig.
- Eleven inleder och upprätthåller samtal, inhämtar
och ger information samt uttrycker egna åsikter på
ett tydligt och lättfattligt sätt.
- Eleven berättar, beskriver och förklarar med sammanhang
inom egna intresse- och kompetensområden samt återberättar
och sammanfattar muntligt ett välbekant stoff.
- Eleven tillgodogör sig såväl huvuddrag som de
flesta detaljer i tydliga texter på sakprosa och skönlitteratur
samt vid noggrannare läsning även något svårare
texter.
- Eleven skriver brev, kommentarer och sammanfattningar till inhämtat
stoff på ett tydligt och informativt sätt och med anpassning
till några olika syften och mottagare.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
- Eleven förstår och kommenterar både helhet
och detaljer i tydligt, talat språk som varierar i tempo
samt uppfattar olika nyanser i språket.
- Eleven samtalar ledigt och med gott språkligt flyt i olika
situationer samt uttrycker sig varierat i tal och anpassar sitt
språk till ämne, situation och lyssnare.
- Eleven drar vid läsning slutsatser om texters syfte, uppfattar
åsikter och värderingar och tillgodogör sig såväl
detaljer som huvudinnehåll.
- Eleven skriver med sammanhang och variation, använder språkets
ord och strukturer med säkerhet samt kommunicerar skriftligt
med anpassning till olika mottagare.
|