Figur 1 och 2
Smörjoljesystemets uppgift är att smörja, samt bortföra
den friktionsvärme som alstras i motorns lager. Smörjoljan transporteras
i motorn genom borrade kanaler fram till lager för vev- och kamaxel
samt till ventilmekanism och kolvar.
I smörjoljesysystemet ingår smörjoljekylare, filter och
pump. Beroende på motorstorlek kan smörjoljepumpen vara direktdriven
av vevaxeln eller separat driven. Efter en tids användning blir smörjoljan
förorenad av vatten och restprodukter. Smörjoljan renas med
hjälp av en separator.
Figur 3
Princip smörjoljesystem för större dieselmotor.
A. Smörjoljepumpar
B. Cirkulationstank
C. Sugfilter
D. Tryckfilter
E. Smörjoljekylare
F. Dieselmotor
G. Synglas för kolvsmörjning
H. Reglerventil för smörjoletemp.
J. Omkastningsventil
K. Omkastningsventil
L. Omkastningsventil
M. Reservoljetank
N. Reglerventil smörjoljetryck
O. Smörjoljevärmare
P. Separator
|