I en förbränningsmotor ingår olika system som: bränsle-
smörolje- och kylvattensystem. När det gäller ottomotor
och mindre dieselmotor hänvisas dessa till annan litteratur.
Bränslet till de i kontinuerlig drift medel- och lågvarvsmotorerna
används en tjockare brännolja (typ Eo 5) men vid start och stopp
av dessa, samt de i reserv stående dieselmotoraggregaten används
en lättare brännolja (typ Eo 1).
Bränslesystemet för tjockolja består i princip av:
- Lagringstankar (Bunkertankar) lagrar olja för en längre
driftsperiod I lagringstanken finns en värmeslinga (14)
som håller brännoljetemperaturen så hög att den
är pumpbar.
- Transferpump tar olja från lagringstanken och pumpar
den vidare via ett
- Sugfilter till en så kallad
- Settlingstank där brännoljan separeras (rengörs)
från humus via en
- Separator som sedan pumpar brännoljan till en
- Servicetank (Dagtank) från servicetanken "sugs"
brännolja till en
- Boosterpump (Matarpump) som sedan pumpar brännoljan till
en
- Brännoljeförvärmare som höjer brännoljetemperaturen
till rätt viskositet (trögflytenhet), efter detta passerar
brännoljan ett
- Filter på sin väg till
- Bränslepumpen som reglerar rätt brännoljemängd
och höjer brännoljetrycket till
- Bränsleventilen som då öppnar och finfördelar
brännoljan innan den sprutas in i förbränningsrummet.
För att förhindra att tjockoljan stelnar vid start och stopp
måste den skiftas till en lättare brännolja därför
finns en
- Dieseloljetank installerad som är kopplad till brännoljeledningen
via en
- Trevägsventil som är monterad före boosterpumpen.
- Värmeslinga
|