Modul 3 - Import
Import vid nystart
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Om vi ska starta ett nytt bolag för importen och därmed börja från noll måste man komma ihåg att startsträckan för att få de försäljningsvolymer som krävs ofta är längre för import jämfört med om man säljer produkter som köpts inom det egna landet. Import är förenat med andra rutiner och allting tar helt enkelt litet längre tid, även om produktion, transporter med mera går enligt plan.

Det är viktigt att vi lägger upp en realistisk budget och gör en bedömning av kapitalbehovet så att vi inte drabbas av likviditetsproblem på grund av att tiderna för leveranser, försäljning och betalningar från kunder blir längre och kräver mer kapital än vi har tillgång till.

Kan vi vår marknad?
De flesta nya företag som misslyckas gör det för att man inte har tillräcklig marknadskännedom. Vet vi hur många potentiella kunder som finns där ute? Vet vi vilka krav de ställer och om vår produkt svarar mot dessa? Ligger priset vi har tänkt ta ut på rätt nivå? Hur stora volymer köper våra tilltänkta kunder? Kommer dessa volymer att räcka till för att vi ska kunna basera en verksamhet på den nya produkten och har vi möjlighet att tillgodose våra kunders behov beträffande kvantiteter?

Om vi inte har svaren på dessa frågor genom tidigare förvärvad erfarenhet måste vi ut och undersöka på fältet. En undersökning bland tilltänkta kunder brukar snabbt ge svar på om vår produkt är attraktiv på marknaden och därmed om vår importsatsning har förutsättningar att lyckas.

   
Före import Kan vi få lönsamhet på importerade...