Ämne: Svenska
som andraspråk
Kurs: Svenska som andraspråk A
Kurskod: SVA1201
Poäng: 100
Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
- vilja och våga
använda det svenska språket för muntlig och skriftlig kommunikation
i skiftande sammanhang och situationer,
- ha ett så
rikt ordförråd att hon med hjälp av detta kan klart och tydligt
förmedla åsikter, erfarenheter och iakttagelser i tal och skrift
på ett sätt som är anpassat till situationen och mottagaren,
- kunna tillgodogöra
sig det väsentliga i en text som är relevant för eleven själv
och för den valda studieinriktningen och för eleven som samhällsmedborgare,
- kunna, med tydligt
uttal och god språkbehandling, samtala om och diskutera aktuella frågor
och sociala och kulturella företeelser, beskriva erfarenheter av sin
kultur och jämföra med den svenska kulturen,
- kunna förstå
längre muntliga och skriftliga framställningar och uppfatta hur
språket anpassas till situation och mottagare,
- kunna använda
skrivandet som ett medel för att utveckla tänkande och lärande,
- kunna formulera
egna tankar och iakttagelser och göra egna bedömningar exempelvis
vid läsning av texter av olika slag från olika tider och kulturer,
kunna tillämpa grundläggande regler för språkets bruk
och byggnad samt vara medveten om skillnader mellan talat och skrivet språk,
- kunna inhämta,
värdera och ta ställning till information och kunskaper från
bibliotek och databaser samt kunna använda datorer för att skriva
och kommunicera,
- kunna använda
lexikon, uppslagsböcker och digitala hjälpmedel som informationskällor,
- ha fördjupat
sina kunskaper inom något område av ämnet svenska som andraspråk
utifrån intressen, behov eller vald studieinriktning.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
- Eleven kommunicerar
muntligt och skriftligt och gör sig förstådd i både
formella och informella sammanhang med ett för situationen tillräckligt
ordförråd.
- Eleven deltar
i olika muntliga aktiviteter utan att uttal och grammatik försvårar
förståelsen.
- Eleven återger
med stöd av ledfrågor innehållet i muntliga och skriftliga
framställningar av skiftande slag och svårighetsgrad.
- Eleven utnyttjar
språkliga handböcker, använder sig i tal och skrift av grundläggande
regler för språkets bruk och byggnad samt skiljer på talat
och skrivet språk.
- Eleven formulerar
egna tankar och iakttagelser och jämför med stöd av ledfrågor
texter från olika tider och kulturer.
- Eleven gör
enklare informationssökningar på bibliotek och i databaser och
reflekterar över källornas tillförlitlighet.
- Eleven använder
dator för att producera egna texter och för att kommunicera med
andra.
Kriterier för
betyget Väl godkänd
- Eleven kommunicerar
muntligt med tydligt uttal och god språkbehandling och anpassar sig
till situation och mottagare.
- Eleven sammanfattar
huvuddragen i muntliga och skriftliga framställningar av skiftande slag,
kommenterar såväl skönlitterära som saklitterära
texter samt relaterar dessa till sina kunskaper och erfarenheter.
- Eleven skriver
på ett relativt korrekt sätt texter av olika slag, använder
ett ordval med avsedd abstraktionsnivå, varierar meningsbyggnaden samt
disponerar så att tankegången klart framgår.
- Eleven tillämpar
i sitt skrivande sina kunskaper om hur en skrivprocess går till.
- Eleven visar
initiativ vid valet av olika slags informationskällor och resonerar om
källornas tillförlitlighet.
Kriterier för
Mycket väl godkänd
- Eleven visar
språklig säkerhet och använder språket med känsla
för stilistiska valörer i olika situationer.
- Eleven befäster
och utvidgar sitt ordförråd och förbättrar sin språkliga
förmåga vad gäller språkriktighet och användning
av idiomatiska uttryck.
- Eleven läser
olika slags texter och relaterar dessa till svenska förhållanden
och till sina erfarenheter och upplevelser.