|
|
Direction
Nationale des Etablissements Scolaires/Skolverket |
Skriv ut |
Moderna språk |
Ämnets syfte
Utbildningen i moderna språk
syftar till att utveckla en allsidig kommunikativ
förmåga. Att kunna använda flera
språk är betydelsefullt för
internationella kontakter, för en alltmer
internationaliserad arbetsmarknad och för
att kunna ta del av den snabba utvecklingen
som sker genom informations- och kommunikationsteknik
samt för framtida studier. Språkkunskaper
behövs vid studier, vid resor i andra länder
och för sociala eller yrkesmässiga
kontakter av olika slag.
Moderna språk är modersmål
i olika vitt skilda kulturer och många
av dem är officiellt språk i flera
länder. Utbildningen i moderna språk
har som syfte att vidga perspektivet på
omvärlden och på olika kulturer.
Utbildningen i ämnet syftar också
till att ge ett redskap för lärande
inom olika kunskapsområden. Alla elever
behöver förmåga att på
egen hand bygga vidare på sina kunskaper
efter avslutad skolgång. Ämnet moderna
språk syftar därför också
till att eleven skall vidmakthålla och
utveckla sin lust och förmåga att
lära sig språk. |
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i moderna språk
sträva efter att eleven utvecklar sin förmåga
att kommunicera och interagera på språket
i skiftande sammanhang kring varierande frågor
och i olika situationer, fördjupar sin
förståelse av språket som det
talas i olika delar av språkområdet
och förbättrar sin förmåga
att tillgodogöra sig sådant innehåll
som förmedlas i olika medier, utvecklar
sin förmåga att aktivt delta i samtal,
diskussioner och förhandlingar och på
ett nyanserat sätt uttrycka egna åsikter
och bemöta andras, utvecklar sin förmåga
att tala välstrukturerat och med anpassning
till ämne och situation, fördjupar
sin förmåga att läsa, förstå
och kritiskt reflektera över texter på
sakprosa och facktexter inom egna intresse-
och kompetensområden eller inom studieinriktningen,
förbättrar sin förmåga
att med god behållning läsa skönlitteratur
på språket och reflektera över
texterna ur olika perspektiv, förfinar
sin förmåga att uttrycka sig i skrift
i olika sammanhang samt utvecklar sin språkliga
medvetenhet och kreativitet, utvecklar sin förmåga
att analysera och bearbeta språket mot
allt större tydlighet, variation och formell
säkerhet, reflekterar över levnadssätt,
kulturtraditioner och samhällsförhållanden
i länder där språket används
samt utvecklar fördjupad förståelse
och tolerans för andra människor och
kulturer, tar allt större ansvar för
att utveckla sin språkliga förmåga.
|
|
Ämnets karaktär och uppbyggnad
Ämnet moderna språk ger en bakgrund
till och ett vidare perspektiv på olika
samhälls- och kulturyttringar som eleverna
omges av och är en del av. I ämnet
ingår både att språkligt dra
nytta av och att granska det innehåll
som språk förmedlar och det utbud
av språket som ungdomar och vuxna möter
utanför skolan.Ett modernt språk
bör inte delas upp i separata moment som
lärs in i en given turordning. Både
yngre och äldre elever berättar och
beskriver, diskuterar och argumenterar till
exempel, även om det sker på olika
sätt, på olika språkliga nivåer
och inom olika ämnesområden.
De olika kompetenser som ingår i en
allsidig och kommunikativ förmåga
har sin motsvarighet i ämnets struktur.
Till dessa hör förmåga att behärska
språkets form det vill säga vokabulär,
fraseologi, uttal, stavning och grammatik. I
ämnet utvecklas även kompetensen att
bilda språkligt sammanhängande helheter
vilka efter hand i fråga om innehåll
och form allt bättre anpassas till situation
och mottagare. När de egna språkkunskaperna
inte räcker till behöver eleven kompensera
detta genom att använda strategier som
omformuleringar, synonymer, frågor och
kroppsspråk. Förmågan att reflektera
över likheter och skillnader mellan egna
kulturella erfarenheter och kulturer i länder
där språket talas måste utvecklas
hela tiden och leder på sikt till förståelse
för olika kulturer och interkulturell kompetens.
En ytterligare kompetens är medvetenhet
om hur språkinlärning går till. |
|
Ämnet moderna språk innefattar
många sinsemellan olika språk. I
vissa delar av världen är franska
det enda gemensamma språket. Kontakterna
mellan Frankrike och Sverige har genom århundradena
varit intensiva på det vetenskapliga och
kulturella området. Det franska språket
har stor betydelse inom EU. Franska har också
varit ett viktigt språk i kommunikation
av olika slag inom postväsendet, internationella
organisationer och diplomati. Detta avspeglar
sig i hög grad i det svenska ordförrådet
där mängden ord av franskt ursprung
är betydande. Även i dag har Sverige
livliga förbindelser med olika franskspråkiga
länder. Det franska språket vidgar
perspektiven på den romanska kulturen
och på andra franskspråkiga kulturer.
Spanska talas i många länder på
flera kontinenter. Omkring 350 miljoner människor
har spanska som modersmål och i Latinamerika
är spanska det enda gemensamma språket.
Till Sverige har sedan 1960-talet kommit ett
stort antal invandrare med spanska som modersmål.
Kunskaper i spanska ger möjligheter att
ta del av en rik litteratur. I kontakter med
den spanskspråkiga världen krävs
såväl kunskaper i spanska som insikter
i kulturella, sociala och politiska förhållanden.
Tyska är det största språket
i Europa. Sedan medeltiden har de ekonomiska
och kulturella kontakterna mellan Sverige och
de tysktalande länderna haft stor betydelse.
Bland annat har nya kulturyttringar ofta nått
Sverige via dessa länder och det tyska
språket. De båda språken har
en till stora delar gemensam historia och det
svenska ordförrådet är till
stor del av tyskt ursprung. Kunskaper i det
tyska språket ger tillgång till
centraleuropeisk litteratur och kultur. Eftersom
förmågan att använda engelska
inte är lika utbredd i tysktalande länder
som i Sverige kommer även i framtiden förmågan
att kommunicera på tyska att vara nödvändig
för såväl sociala som yrkesmässiga
kontakter.
Andra moderna språk som ingår i
ämnet kan vara mycket olika. Varje språk
har sin särart vilket påverkar den
arbetsinsats som krävs för att eleven
skall uppnå allsidig kommunikativ förmåga.
Inom vissa språk t.ex. arabiska, är
spännvidden och skillnaden stor mellan
vardagligt talspråk och formellt, officiellt
och högtidligt språk. Elever som
studerar ett sådant språk måste
lära sig båda varianterna av språket. |
|
Olika skriftsystem skiljer sig åt.
Språk som har ett alfabetiskt skriftsystem
men med andra tecken än det latinska alfabetet
är exempelvis lättare att lära
än språk som har skriftsystem där
varje tecken motsvaras av en stavelse eller
ett ord. Att lära sig läsa och skriva
ett språk som kinesiska, där varje
tecken motsvaras av en stavelse eller ett ord,
tar lång tid. Vissa språk saknar
i stor utsträckning litteratur och skrivna
källor. Det kan till exempel vara språk
där konventioner för skrift utarbetats
under senare tid. Ett sådant språk
är somaliska.
|
Sammanlagt finns sju olika kurser som bygger
på varandra. |
Moderna språk, steg 1, är
nybörjarkurs. Eleven lär känna
språket och de kulturer där språket
talas, börjar lära sig förstå
och börjar använda språket för
kommunikation.
Moderna språk, steg 2, ger eleven
möjlighet att utveckla sina kunskaper,
sin kommunikationsförmåga och sin
kännedom om kulturer i länder där
språket talas. Elevens medvetenhet om
sin egen inlärning ökar liksom förmågan
att använda hjälpmedel som t.ex. lexikon.
I kursen Moderna språk, steg 3,
använder eleven språket på
ett alltmer varierat sätt. Eleven lyssnar
och läser, samtalar och skriver för
olika syften och i olika situationer.
Kursen Moderna språk, steg 4,
breddar språkförmågan och innehåller
olika varianter av språket. Eleven läser
och tillgodogör sig enkel skönlitteratur
och utvecklar sin förmåga att kommunicera
muntligt och skriftligt.
Moderna språk, steg 5, är
en bred kurs som fortsätter att bygga upp
elevens förmåga att kommunicera på
språket i olika situationer. Tillfälle
ges till att fördjupa sig inom något
område efter egna intressen eller studieinriktning,
liksom till läsning för lust och glädje
samt för information och kulturkännedom.
I kursen Moderna språk, steg 6,
får eleven en större säkerhet
och bredd i sina språkkunskaper. Kursen
har en mer analytisk inriktning och perspektiven
vidgas ytterligare mot språkanvändning
i varierande och komplicerade situationer.
Kursen Moderna språk, steg 7,
förbereder för yrkesarbete eller högskolestudier
med språket som arbetsredskap i varierande
roller i Sverige eller utomlands. Eleven utvecklar
sin förmåga att använda språket
i projektarbete och arbetar med att formulera
bakgrund och mål samt välja och motivera
sin arbetsmetod, formulera och genomföra
sin arbetsplan, samt att utvärdera och
på olika sätt presentera resultatet
av ett arbete. |
|
Skolverket 2002-04-03 |
|
|
|
|
|