Det finns två huvudtyper av kolvmotorer med avseende på tillförseln
av bränsle och luft till cylindern. Dessa motortyper har fått
namn efter sina uppfinnare: Ottomotorn och Dieselmotorn.
Figur 1
I Ottomotorn tillföres cylindern en intim blandning
av bränsle och luft. Bränslet kan vara bensin, fotogen eller
gas som blandats med luft i en förgasare. Bränsle-luftblandning
komprimeras av kolvens uppåtgående rörelse och strax
innan kolven nått ÖD antänds bränsleblandningen med
hjälp av en elektrisk gnista.
Under kompressionen stiger bränsluftsblandningens temperatur. Kompressionen
får inte drivas så långt, att temperaturen stiger så
mycket, att självantändning inträffar innan gnistan antänder
bränsleluftblandningen. Ottomotorn kallas även för förgasarmotor,
dock finnes ottomotorer försedda med insprutningspump där det
bränslet insprutas i motorns insugningsrör eller direkt i förbränningsrummet.
Dessa motorer kallas för insprutningsmotorer.
Figur 2
I Dieselmotorn tillföres cylindern ren luft. Luften
komprimeras nu till ett mycket högt tryck så luften får
en hög temperatur. Strax innan kolven nått sin ÖD öppnar
bränsleventilen och börjar bränsleinsprutningen. I bränsleventilens
munstycke finfördelas bränslet till en fin dimma som då
antänds av luftens höga temperatur i cylindern. Bränslet
till en dieselmotor är av olika brännoljekvaliteter.
|