I princip är fläkthjul och kåpan utformade som motsvarande
delar hos en centrifugalpump, men gaserna har betydligt lägre friktionsförluster
än hos vätskor. Därför förekommer skovelutformningar
hos fläkthjulen, som blir alltför oekonomiska hos pumpar.
Drivanordningen är likartad med axialfläkten. Mindre fläktar
har direktkoppling till hjulaxeln medan större fläktar är
det lämpligt med kilremsdrift.
Sett från driftsidan kan radialfläkten ha olika former av
utförande. Beteckningen H står för högerutförande
och har medurs rotation medan V är vänsterutförande med
moturs rotation.
Hjultypen karakteriseras av skovelform och skovelvinkel. De hjultyper
som förekommer i radialfläktar finns avbildade i bilderna ovan
med diagram som visar tryck- flödeskurva (pt - q) samt effektkurva
(P) i generaliserad form.
Bild 1. Hjul med bakåtriktade och bakåtböjda skovlar
har högsta verkningsgrad och låg ljudnivå och är
endast lämplig för ren gas.
Bild 2. Hjul med bakåtriktade och plana skovlar har hög
verkningsgrad och relativt låg ljudnivå samt till viss del
självrensande och kan därför användas till måttligt
stoftbemängd gas.
Bild 3. Hjul med framåtriktade och framåtböjda
skovlar kallas även för "trumhjul" och har inte samma
höga verkningsgrad som de två ovanstående och en något
högre ljudnivå. I gengäld har hjulet en stor tryckökning
vi måttlig pereferihastighet. Hjulet är endast lämpligt
för ren gas.
Bild 4. Hjul med radiella och plana skovlar med inloppsring. Säkerheten
mot stoftavsättningar ökar vid radiella skovlar. Hjulet lämpar
sig för stoftbemängd gas.
Bild 5. Hjul med radiella och plana skovlar utan inloppsring. Utan
inloppsring minskar risken att större partiklar fastnar och stör
driften. Lämpar sig för materialtransport.
|