Analys - exempel
Reklamfilmen som analyseras här gjorde reklam för ett
bilmärke på TV och bio för något år sedan.
Inledning
Vi introduceras för mannen, nerifrån och upp,
halvnaken med en stil som blandar "macho" och "tönt".
Låten "Moviestar" förstärker det intrycket.
Han bär solglasögon och när han tar av dem ser vi vad
han har i blickfältet: ett rött hus, en kvinna, två
barn och en bil. Vi förstår att det är hans familj
och att han går mot dem. Det ser ganska idylliskt ut.
Fördjupning
Tji fick vi. I nästa klipp inser vi att det inte alls är
hans familj som upptar hans intresse. Han tvättar, kelar, putsar
och umgås inte med dem, utan med bilen! Det gestaltas med ömhet,
nästan som en kärleksaffär och det mitt framför
ögonen på familjen. Konflikten är uppenbar. Vi får
till och med se honom ur bilens perspektiv (kameravinkeln) som om
bilen var en levande varelse.
Avslutning
Solnedgång och hustruns snälla ansikte speglas i bilglaset.
Den långa dagen är över och mannen omfamnar till sist
sin familj. Observera att han inte kan låta bli att klappa om
bilen också. Familjelyckan skiner på ytan, men konflikten
är inte löst. Han sätter bilen i första rummet.
"Filmen" heter "Moviestar II". En uppföljare
är att vänta.
Mottagargrupp
Ja, vem annars än män i bilköparåldern som säkert
skrattar gott åt denna film? Hustrun och barnen som står
bredvid under hela filmen ser snälla och beskedliga ut. De är
inte ens arga när hela hans uppmärksamhet ägnas åt
bilen. En klichébild av manligt och kvinnligt, gjort med ironi
förstås. Mannen är ju ingen riktig hjälte, utan
snarast en antihjälte.
Genren
En familjekomedi om halvlyckade machomän kan man tänka sig.
Det är en film med snäll och glad musik och lite amerikanskt
lyckoskimmer över sig. Rollfigurerna ser ut som karikatyrer,
vilket de ju ofta är i komedier. Hon i blommig klänning,
han i tarzanutstyrsel. Kärnfamiljetemat finns där: bil,
två barn och röd villa. Det är en snudd på tragikomisk
historia.
|