|
 |
Fråga: Hur rensar man skärmen,
d.v.s. "suddar" bort all text?
Skärmrensning finns det ingen standardiserad funktion för
så sätten att åstadkomma detta på blir lite olika
beroende på vilket operativsystem man använder samt vilket
utvecklingsverktyg man har. Nedan visas några olika varianter,
men letar du runt på nätet kan du säkert hitta fler.
|

system("CLS")
eller system("clear") |
 |
Använder du Windows eller Linux kan du få en skärmrensning
om du i...
inkluderar
cstdlib och sedan gör anropet system("CLS");
inkluderar
cstdlib och sedan gör anropet system("clear");
|
|

 |
Borland (eller Borland-kloner) har en mängd praktiska funktioner
för console-program. För att använda dessa funktioner
måste du inkludera conio.h. En skärmrensning åstadkommer
du sedan med funktionsanropet clrscr().
Använder du CodeWarrior för Mac eller Win32 kan du också
använda clrscr() men inkluderar då i stället
console.h.
|
|

 |
Man kan låta
Windows göra en skärmrensning i console-fönstret. Det
finns ingen färdig Windows-funktion för detta men det går
att knåpa ihop en. Nedan ser du ett exempel på en sådan
funktion. För att använda den måste du inkludera windows.h
Nedanstående kod är antagligen obegriplig
nu, men du kan alltid klipp & klistra in funktionen i din egen kod.
När du kommit längre i din programmering blir funktionens
uppbyggnad begriplig och antaglöigen kan du då förbättra
den.
|
Skärmrensningsfunktion
där Win32API nyttjas |
void sudda()
{
HANDLE handtag;
handtag = GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE);
CONSOLE_SCREEN_BUFFER_INFO sInfo;
GetConsoleScreenBufferInfo(handtag, &sInfo);
DWORD area = sInfo.dwSize.X * sInfo.dwSize.Y;
COORD koordinater = { 0, 0 };
FillConsoleOutputCharacter(handtag, ' ', area,
koordinater, &area);
SetConsoleCursorPosition (handtag, koordinater);
}
|
|
© Stockholms Stad 2001
|