Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
CFL
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Språket vi använder
Översikt
Sak- och skönlitteratur
Ordbildning
Ordförråd
Ordklasser
Stava rätt!
Läslogg
 
Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Ordklasser

Innan du ger dig i kast med kapitlen 31 och 32, Ordklasser och Satsdelar, vill vi fästa din uppmärksamhet vid vissa saker. Börja med att noga läsa bruksanvisningen på sidan 195. Lägg märke till att Handboken delat in avsnittet i en grundkurs och en överkurs. Gör också klart för dig att den grammatiska språkbeskrivningen aldrig kan bli fullständig. Språket lever och förändras ständigt. Det intressanta är att beskriva språket som det är, inte att tala om hur det borde se ut.

Försök se helheten innan du går in på några detaljer. Se till att du förstår skillnaden mellan ordklasser och satsdelar. Glöm inte att se på grammatikvideon.

Ordklasser

För att kunna analysera orden har man organiserat dem i ordklasser. Vi har omkring tio ordklasser i svenskan. Förr sa man att vi hade nio, men då ramlar en del ord bort. Därför finns det några till. Orden har delats in i klasser utifrån sin betydelse, vilken funktion de har och efter hur de böjs. De tre största ordklasserna är också de viktigaste. Det är substantiv, adjektiv och verb. Du har säkert hört orden förr! I kapitlet om ordklasser beskrivs dessa och sex andra ordklasser.

Övningsuppgift
Tänk dig att du ska sortera in alla ord i säckar. Varje ordklass har sin säck. Vilka säckar skulle snabbt bli överfulla? Vilka säckar måste du lämna öppna för att nybildade och inlånade ord ska ha någonstans att ta vägen? Finns det några säckar du kan knyta igen och stänga, eftersom det inte bildas eller lånas in några nya ord till den ordklassen?