Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Påverka och påverkas
Översikt
Att läsa kritiskt
Offentligt - privat språk
Reklam
Tala
Läslogg
 
Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Insändningsuppgift     

1a. Insändare

Din insändningsuppgift den här gången är att skriva en insändare.

När man sätter sig ned för att formulera sina åsikter på papper blir ofta också tankarna klarare. Man kanske upptäcker att man faktiskt inte har några bra argument och så kanske man börjar ompröva sin första tanke. Eller man kanske tvingas slipa argumenten och ta reda på fakta som gör att man känner sig ännu mer övertygad än i början. Hur hittar man då de där riktigt bra argumenten? Ja, man kan börja med att göra en lista där man skriver ner alla för- och motargument man kan komma på. Då har man ett bra skelett att bygga på. Sedan kan arbetsgången se ut ungefär så här:

  • Presentera din åsikt/ståndpunkt klart och tydligt. Din åsikt kallas i ett argumenterande sammanhang för en tes.
  • Visa med sakliga, relevanta (dvs som hör dit) och trovärdiga argument varför just denna åsikt är den rätta. Ge gärna exempel för att "bevisa" argumenten. Ta reda på de fakta som behövs.
  • Bemöt de invändningar/motargument som kan finnas.
  • Upprepa din åsikt/ståndpunkt.

Se också Handboken kapitel 26, om insändare och debattinlägg.

Vi människor fungerar så, att det inte alltid är de förnuftiga argumenten som biter bäst. Tidigare nämnde vi ju att reklamen ofta använder känsloargument. Vill du, kan du prova att använda några sådana argument. När du skriver din insändare ska du vara speciellt noggrann med inledningen och avslutningen. Se till att de delarna blir extra slagkraftiga. Gör inte insändaren för lång, utan kort och lättläst. Skriv gärna om någon lokal fråga, eller lyssna på radions Klarspråk (P1) så får du många uppslag till ämnen. Be någon läsa och kommentera det du skrivit och skicka sedan in insändaren till din lärare och gärna till lokaltidningen också! Du kan också publicera ditt inlägg på Aftonbladets hemsida http://tycktill.aftonbladet.se/WebX . Klicka på Aftonbladet tyck till och följ instruktionerna för hur du ska skicka ditt inlägg. Du kan välja att gå in i någon av de många huvuddiskussioner som redan pågår eller välja att starta en egen diskussion.

Efter att ha fått kommentarer till din insändare från läraren ska du klistra din bearbetade insändare i diskussionsgruppen Insändare.

1b. Svar på en insändare
Du ska också välja en av de insändare som finns i diskussionsgruppen "Insändare" och svara på den. Du publicerar ditt svar i samma diskussionsgrupp.

2. En muntlig presentation

Muntliga redovisningar och presentationer

Många människor tycker, att bland det värsta som finns är att tala inför publik. Frågar man folk om vad de är mest rädda för hamnar "att tala offentligt" nästan lika högt som rädsla för katastrofer. Nu kan man tack och lov träna sig i muntliga framträdanden och knepen att minimera talängslan är många. Det allra viktigaste är att se till att man är väl förberedd och kan det ämne som man skall presentera.

Kom också ihåg att det inte bara är det du säger som inregistreras av åhörarna, utan också det du gör; vilken mimik, vilka kroppsrörelser, ja, kort sagt vilket kroppsspråk du har. Läs avsnittet Föredrag och redovisningar, sidorna 24-27 i Handboken. Avsnittet ger dig en arbetsgång, som går att använda för de flesta föredrag. Förbered sedan ett anförande inför nästa träff eller kontakt med din lärare.

Här har du också en "lathund" till hjälp:

Tänk igenom presentationen
Hur lång tid har jag på mig? Vad är syftet? Vilka är åhörarna? Vad vill jag visa/få lyssnarna att uppleva/lära sig? Hur ska jag lägga upp anförandet? Vad börjar jag med? Ska jag använda några tekniska hjälpmedel?

Träna på framförandet
Skriv ett stolpmanus eller gör en tankekarta. Försök lära dig utantill vad du ska säga utifrån ditt stolpmanus eller din tankekarta. Träna pauser och betoningar. Var extra noggrann med inledningen. Du måste ju börja med att fånga lyssnarnas intresse! Inled gärna med ett överraskande påstående, ställ en fråga, ge ett citat och se till att du snabbt gör klart för publiken vad du ska tala om. Planera också en bra avslutning.

Själva framförandet
Våga se på åhörarna och tänk på att man alltid känner sig mer nervös än vad som syns utanpå. Ha inte för bråttom; lyssnarna måste få hämta andan. Tänk på kroppsspråket, och - framför allt - rabbla inte!

Förslag på ämnen för det muntliga anförandet

  • Demonstration av ett föremål. Vem har inte någon gång fallit i beundran inför den snabbpratande försäljaren av någon ny fantastisk produkt? Du ska dock inte mäta dig med honom/henne i snabbprat, men i din vardag har du säkert något föremål, som du skulle kunna demonstrera. En lämplig plan vid beskrivningen är: namn på föremålet, konstruktion, funktion, (historik), användningsområde och ett samlat omdöme.
  • Du är vår guide! Ta oss med till en plats, som du tycker alla borde få uppleva! Visa oss ditt paradis! Du får gärna hitta på en plats som inte finns. Eller - ta oss med till den fulaste, tråkigaste plats du kan tänka dig. Gör en anti-guidning! Berätta så levande att vi nästan tycker att vi befinner oss där. Tag med bilder och föremål som antingen är autentiska eller något som du fantiserat ihop en resa kring. Låt oss följa med på din rekreationsresa, ballongfärd, cykeltur, promenad genom Gamla stan, rundtur på din arbetsplats eller vad det nu kan vara!

    Ditt muntliga anförande får ta 5-10 minuter och du håller det på vår fysiska träff eller per telefon.

 
 
CFL