Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
Nationellt centrum för flexibelt lärande
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Fundera
Översikt
Att söka en bok
En berättande text
Textbindning
Textexempel
Skrivkursen
Vad är språk?
Satsdelar
Läslogg
 
Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Läsuppgift      

Välj en roman!
I kursen ingår som du redan sett, att läsa tre romaner. Boken som du ska läsa i den här enheten får du välja själv utifrån de två böcker, som presenteras nedan.

Vi har valt två olika pocketböcker som båda handlar om resor och resande. Resa kan man göra på många sätt - det kan vara den vardagliga resan till jobbet, men man kan också göra fantastiska resor både i tid och rum med många strapatser och äventyr. I de flesta fall innebär det också möten med nya människor och världar. Litteraturen ger också exempel på andra sorters resor: resor i fantasin, klassresor, inre utvecklingsresor ja, kanske kan vi säga att hela livet är en resa. Så var så god, välj din bok! Vi är alldeles säkra på att du kommer att njuta av färden och liksom varje resenär ha något att berätta, när du kommer tillbaka!

Litteraturlista:

Astrid Trotzig : Främmande i detta land

”Man vet det direkt, man känner det, det går inte att ta miste. Nog vet man. Det är bara det att ingen vill kännas vid det.”

Astrid Trotzigs bok växer till en mångfasetterad berättelse, en skrämmande karta över stämningar i Sverige idag.

Marianne Fredriksson : Flyttfåglar

Flyttfåglar är berättelsen om två kvinnor och deras vänskap.När de öppnar sig för varandra blir de samtidigtoändligt sårbara mer sårbara än de varit på många år.Men vänskapen hjälper dem också att bearbeta det förflutnaoch att förhålla sig till det närvarande.

Böckerna hittar du på bibliotek och det går också bra att beställa dem från Bokus www.bokus.com


Insändningsuppgift     

1. Reflektion
Din skrivuppgift är att skriva ner de reflektioner och tankar du får efter att ha läst boken i denna enhet, d v s en av de pocketböcker i serien Svenska som andra språk. Som hjälp kan du använda de frågor om Pär Lagerkvists novell Far och jag som vi tog upp i enhet "Berätta för andra, en berättande text". Glöm inte heller de råd vi gav i samma enhet i under rubriken "Undvik några vanliga nybörjarfel".

Skriv ner i punktform eller gör en tankekarta om de reflektioner, tankar och egna minnen du fick efter t.ex. ett visst kapitel i boken. Använd gärna citat ur boken som belyser/stöder dina egna tankar. Fundera på inledningen. Många bra tips på "börjor" har du i Skrivkursen. Att skriva är en process och det måste få ta sin tid. Läs mer om processkrivningen här. Det är också viktigt att den som läser din text inte rättar dina språkfel rakt utav. I stället kan den personen t.ex. stryka under det som låter lite "konstigt" och sedan kan du fundera över vad som kan var på tok med den meningen. Du ska ju lära dig av dina egna misstag!

När du är klar skickar du in uppgiften till din lärare

(Vill du skriva fler personliga texter, som "uppvärmning" inför insändningsuppgiften, gå till Handboken kapitel 25 "Att skriva om sig själv". Där hittar du fler förslag på skrivuppgifter.)

Som inspiration till din reflektion kan du läsa en kortare variant av en reflektion skriven av en av våra elever. Texten hittar du under knappen exempel. En maskinskriven A4-sida räcker gott och väl som reflektion. Innan du börjar skissa och planera det du ska skriva, läs länkarna till höger på första sidan. Ha en trevlig upptäcktsresa i ditt inre jag!

2. Diskussionsgrupp
I denna enhet ska du också publicera dina reflektioner i diskussionsgruppen "Pocket". Vänta tills du har fått kommentarerna från din handledare. Rätta dina språkfel och kopiera texten till diskussionsgruppen. Du ska också kommentera en av de andras reflektioner med ca 50 ord. Hoppas att ni får igång intressanta diskussioner!

 
 
CFL