Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Berätta för andra
Översikt
Läsa, skriva och tala
En berättande text
Vanliga nybörjarfel
Person- och miljöbeskrivning
Skrivkursen
Läslogg

Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Skrivkursen

På dessa sidor ger vi förslag på hur du kan lösa problem som kan uppstå i olika skeden av skrivandet. Vi har också samlat alla insändningsuppgifterna så att du lätt kan hitta dem och få en överblick under knappen .

Glöm heller inte bort att läsa om skrivandet i din Handbok.

Skrivråd

Många som börjar studera svenska, och många människor över huvud taget, känner en speciell oro för att skriva. Det är så många frågor, och man har blivit van vid att få tillbaka skrivuppgifter fulla med röda markeringar. Kanske har man då bara velat slippa se dem och därför slängt eller stoppat undan dem utan att titta på rättningarna.

Under den här A-kursen i svenska som andraspråk försöker vi få bukt med dessa eventuella negativa känslor, och de råd du får här kommer att ge dig mycket hjälp. Råden har vi samlat under följande rubriker: Jag kommer inte igång, Börjor, Jag har fastnat och kommer inte vidare och Avslutningar.

Jag kommer inte igång

Det kan vara mycket svårt att komma igång att skriva, oavsett om man är väl förberedd på alla sätt. Precis bara att få skrivet det första utkastet kan kännas omöjligt, och man kan göra allt för att slippa ifrån det. Städa, sortera skivor, sy upp gardiner - en massa saker man skjutit framför sig, verkar plötsligt lockande bara för att man inte vill börja skriva. Det gäller att på något sätt komma över denna paralyserande ångest, eller vad det rör sig om, för det säger ju sig självt att man inte kan bli färdig innan man börjat. Tänk lite på de gånger du skrivit förr. Du har klarat av sådant här, och sådant som är mycket svårare, förr!

Det finns kanske en del tips att ge:

  • För det första, så försök att inte bry dig om språkriktigheten eller det grafiska vid första utkastet. Det där kan du ägna dig åt vid genomläsandet och bearbetningen. Just i inledningsskedet hindrar det bara din kreativitet.
  • En del inspireras genom att läsa. Kanske kan man antingen skumläsa lite här och där i en roman eller novell man verkligen gillar (kanske har du en favoritförfattare som bara är så där helt rätt). Rör det sig om en faktatext, så prova med att läsa runt lite i en bok som handlar om ditt ämne. Kanske kan det vara inspirerande att titta på innehållsförteckningen och förordet, för då får du en idé om strukturen och författarens tankar kring sin bok.
  • Du kan skriva lite om vad som helst, bara för att komma in i det. Det hjälper ofta. Tag vad som helst i din närhet: en tavla, en katt, din vänsterhand, vad som helst, och skriv i fem minuter om saken. Tvinga dig att skriva - du får inte sitta och fundera på vad du skall skriva. Detta kan vara en mycket bra teknik för att sätta igång skrivandet. Sedan är det lättare att komma igång med själva uppgiften.
  • Det förra tricket kan modifieras. Tag en sak och skriv ned så många ord som möjligt som har med den att göra på tre minuter. Detta sätter också igång skrivandet. Skillnaden är att det inte ger en löpande text. Ditt kreativa språksinne stimuleras dock.
  • Kanske tycker du att du inte vill skriva om något som skiljer sig från din uppgift. Då kan du istället välja att skriva den del av texten som du känner för att skriva just nu. Du behöver inte skriva allt i rätt ordning. Skriv om mordet, hur de till sist hittar varandra i folkvimlet, riddarens dräpande formulering, eller skriv din slutsats först, om det är en facktext. Helt enkelt det du helst vill skriva. När du väl skrivit den delen, så har du säkert fått en klarare syn på hur resten skall se ut.

Börjor

Om du har svårt att hitta på en början, så kan du helt enkelt låna en från någon annan. Sök i minnet efter en bok du tycker börjar riktigt bra, och börja sedan på samma sätt. Kanske kan du tills vidare kopiera den början helt och hållet, för att sedan ändra den när du skrivit mer (Jämför det som sägs om Maria Gripe i Jag har fastnat och… nedan).

En början kan se ut på flera sätt. Handlingen behöver inte alls komma i en rak, konventionell ordning. Om du t ex sett filmer som Pulp Fiction eller Forrest Gump, så vet du hur en annorlunda uppbyggd handling kan vara mycket effektfull.

  • Antingen börjar du helt enkelt från början (Det var en gång på den tiden när jag bodde i Vittangi…) precis som de flesta historier gör.
  • Du kan också hoppa över bakgrunden och låta bli att ta inramningen med en gång. Flera böcker låter oss komma in i handlingen, och berättar om personernas bakgrund först senare.
  • Om du kastar läsaren rakt in i handlingen så fångar du hans/hennes intresse med en gång. Det är mycket effektivt.
  • Du kan naturligtvis också börja med slutet. Ett flertal deckare låter oss t ex först uppleva hur den skyldige avslöjas, och först senare rullas historien om brottet och dess planering upp.
  • Du kan välja att ha en oväntad början. Börja med en mening som garanterat förbryllar läsaren och på så sätt väcker intresse. Om en historia börjar med meningen Anderna är egentligen en låg bergskedja, eller Måndagarna tar upp ca 40% av veckan, så undrar läsaren vad som menas med detta och tvingas mer eller mindre att läsa vidare.

Det finns många sätt att fängsla läsaren redan från början. Om du vill inspire-ras, så slå dig ner på biblioteket och läs de första två sidorna i några av Jan Guillous romaner om Coq Rouge. Det är troligt att du får svårt att hålla dig till de två sidorna.

Jag har fastnat och kommer inte vidare
Ibland fastnar man mitt i texten, och tycker att man för sitt liv inte kan komma vidare. Några små knep kan då vara värda att pröva:

  • Ett mycket bra sätt för att slippa fastna är att inte "skriva färdigt" innan man slutar för dagen eller passet. Se till att du inte gör slut på dina idéer under ett arbetspass. Då blir det första du gör nästa gång att fortsätta precis där du slutade.
  • Backa en bit och läs igenom vad du skrivit vid senaste arbetspasset. Det är ofta bra för att komma tillbaka i rätt flyt.
  • Det sägs att författaren Maria Gripe använt sig av knepet att när hon fastnar, så tar hon en mening ur en annan roman (inte någon av hennes egna) och skriver in den. Sedan fortsätter hon att skriva utifrån den meningen. En sådan mening kan man senare ta bort, om man inte vill citera den med källa.
Avslutningar
Även för att avsluta en berättelse finns det flera sätt. Några exempel:
  • Det helt vanliga slutet - några sammanfattande rader som avslutar berättelsen, helt enkelt.
  • Precis som när det gäller början kan du naturligtvis överraska även med ditt slut, genom att göra det oväntat. Kanske bådar allting mot en happy end, men si så blir det inte.
  • Du kan göra den sammanfattande avslutningen till ett slags sensmoral, ungefär som i en fabel.
  • Låt det hela sluta som det börjar. Anknyt, så att det hela bildar som en cirkel. Säkert har du någon gång läst en historia som slutar på det viset. Det är mycket effektfullt.
  • Ge en "utblick", dvs låt läsarna förstå hur det kommer att se ut i framtiden utan att du beskriver det. Se exempelvis sista sidorna i Jan Guillous Ondskan.
  • Man kan ha ett ironiskt slut, som ger stor effekt. Med ironi är det dock så att man bör vara försiktig med den, ty det är inte alltid det går hem. Ett exempel är Kristiane F:s roman Vi barn från Bahnhof Zoo som slutar med att huvudpersonen anser att hon är drogfri och för ett normalt liv. Samtidigt berättar hon att hon och hennes vänner röker hasch och bor avskärmade från omvärlden nere i en kalkgruva.
  • Du kan sluta din berättelse riktigt gripande, så att läsaren maktlöst tänker Så får det bara inte sluta!

Dessa råd skall förhoppningsvis hjälpa dig med skrivandet. Glöm för all del bara inte: Skriv!

 
 
CFL