Klassrummet Senaste nytt Insändningsuppgifter
Basgrammatik Läslogg Hjälp
Nationellt centrum för flexiebelt lärande
Avsnitt
Vägen till målet
Språket vi använder
Berätta för andra
Att informera sig
Fundera
Kulturmöten
Påverka och påverkas

Berätta för andra
Översikt
Läsa, skriva och tala
En berättande text
Vanliga nybörjarfel
Person- och miljöbeskrivning
Skrivkursen
Läslogg

Vägen till måletBerätta för andraFunderaSpråket vi använderPåverka och påverkasKulturmötenAtt informera sig
 

Att läsa, skriva och tala

Större delen av den här kursen går ut på att du ska skriva, läsa och tala. Vi ska göra det på ett sådant sätt att din utveckling står i centrum. Dessutom vill vi betona att du ska vara personlig och utgå från dig själv, dina intressen och erfarenheter i skrivandet, läsandet och talandet.

Att skriva

Att skapa en text är inte gjort i en handvändning. Man måste se det som en process. Man får börja med att först tänka igenom vad som ska skrivas, sedan samla material och skriva utkast, skriva en kladd och renskriva och kanske renskriva igen. Texten kan liknas vid en deg som måste knådas och jäsa och kanske knådas igen.

När du skriver är det bra om du gör det på ett personligt sätt. Att ta in egna erfarenheter eller tankar lyfter dina texter till högre höjder. Ju mer av eget material desto bättre.

Använd ditt eget språk. Försök inte skriva finare än du brukar. Det blir bara onaturligt och kanske till och med svårläst. Man kan skriva vårdat fast man uttrycker sig enkelt.

Läs avsnittet Skrivandets hantverk, kapitel 11 i Handboken. Att arbeta enligt den modell som föreslås på sidorna 70-71 kan verka krångligt. Ändå är det ett arbetssätt som brukar ge mycket gott resultat. Varför, tror du?


Att läsa

När du läser ska du vara uppmärksam på dina upplevelser och reaktioner inför texterna. Det är du som läser, det är din upplevelse av texten som du ska skriva och tala om. Det du har med dig av livserfarenheter och kunskaper ska finnas med i din läsning av böckerna. Du skapar din egen text när du läser. Det finns inget facit eller schema som ska styra dina upplevelser. Ju mer av egna iakttagelser och reflexioner desto bättre. Du behöver bara ha stöd i texten.


Att tala

Vi har sagt att den här kursen handlar om kommunikation. Den vanligaste kommunikationen sker ju muntligt. Vi talar med varandra, vi har möten och ibland måste vi hålla föredrag. Emellanåt nedvärderas det muntliga i förhållande till det skriftliga. Ändå är det viktigt att ta upp när vi sysslar med vårt språk.

Att känna sig nervös och orolig inför ett muntligt framträdande är helt normalt. Det gör de flesta. Det finns egentligen bara ett sätt att bli en bra talare. Det är att träna genom att tala flera gånger. Det är precis som med skrivandet. Övning ger färdighet.

Under kursens gång får du flera tillfällen att diskutera, samtala och hålla anföranden. Vad vi vill betona är att de två första punkterna, samtalet och diskussionen, är minst lika viktiga som att kunna hålla ett anförande inför en större grupp människor. Därför är det viktigt att du tar de tillfällen som ges att diskutera kursinnehållet med kurskamrater och andra.

Övningsuppgifter

  1. Diskutera hur man kan hantera sin talängslan.
  2. Skumläs kapitlet om Tala i Handboken. Där tar man upp talandets ABC. Öva högläsning. Välj ut en text på ungefär en sida. Även om du arbetar ensam kan du ha hjälp av instruktionerna i uppgift 1, sidan 21. Det går också bra att läsa emot sin egen spegelbild!
 
 
CFL