Hoppa till textinnehållet Välkommen Om kursen Mål och betygskriterier
Välkommen

Om kursen

Mål och betygskriterier
Studiearbeten – översikt
Examination
Litteratur- och länktips

Att skriva

Att tala

Modul 1

Modul 2

Modul 3

Mål och betygskriterier

SV1205 - Svenska C - muntlig och skriftlig kommunikation 50 poäng
(2000-07 SkolFs: 2000:2)

Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall

  • ha fördjupat sina kunskaper om språket som redskap för kommunikation, tänkande, inlärning och problemlösning

  • ha fördjupat sina kunskaper om texter och textuppbyggnad

  • känna till det offentliga talandets villkor

  • känna till vilka presentationsformer som digitala medier kan erbjuda

  • kunna uttrycka sig i tal och skrift så att eleven kan göra sig gällande i sammanhang som ställer höga krav på engagemang, kunskaper, argumentationsförmåga, vederhäftighet och precision

  • kunna variera sitt språk med hänsyn till syfte och mottagare

  • kunna på egen hand läsa och analysera texter, speciellt sådana som har anknytning till elevens studieinriktning

  • kunna i olika källor, såväl tryckta som digitala, söka, sovra och värdera och ta ställning till material för att kunna göra sammanställningar, utredningar och argumenteringar

  • kunna kritiskt granska och värdera argumentation och budskap i olika medier.


Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänd

  • Eleven följer i sitt skrivande med viss hjälp skriftspråkets normer och i sin muntliga framställning de normer som gäller för det offentliga språket i tal.

  • Eleven resonerar om texters och andra mediers innehåll, form och budskap.

  • Eleven sovrar och värderar inslag i olika källor och sammanställer med handledning dessa till egna korta utredningar, rapporter och presentationer så att huvudpunkterna framgår.

  • Eleven omarbetar sina texter och utnyttjar andras synpunkter.

  • Eleven utnyttjar digital teknik för att göra enklare presentationer.

  • Eleven redogör för olika aspekter av språket som kommunikationsmedel och analyserar och modifierar sitt språk efter den aktuella situationen.


Kriterier för betyget Väl godkänd

  • Eleven anpassar sig i tal och skrift till det offentliga språkets normer.

  • Eleven söker på egen hand i olika källor, granskar dessa kritiskt samt utformar på egen hand utredningar, rapporter och presentationer, där eleven gör bedömningar och drar slutsatser.

  • Eleven ger konstruktiva kommentarer till andras texter.

  • Eleven utnyttjar digital teknik, till exempel multimedia, för mer avancerade presentationer.

  • Eleven analyserar olika språkliga sammanhang och visar förståelse för de många variationer av språket eleven möter i samhället.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

  • Eleven visar vid analys av talat och skrivet språk hur språket speglar samhälleliga, kulturella och individuella skillnader.

  • Eleven granskar och värderar kommunikation av olika slag utifrån teoretiska kunskaper inom området, drar egna slutsatser och tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i både tal och skrift.

  • Eleven prövar olika uttrycksmedel och vägar för att framföra budskap, granskar och drar slutsatser om effekter på mottagaren samt bearbetar och experimenterar för att uppnå avsedd verkan.

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärandeUppdaterad: 2007 05 10