Modul 4 - Internationella avtal och villkor
Vem kan hjälpa till i försäkringsärenden?
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Ska man börja importera finns tre vägar att gå när man ska försäkra sitt gods.

Ett sätt är att kontakta det försäkringsbolag man anlitar privat. De flesta av de större försäkringsbolagen tecknar varuförsäkring. Priserna kan emellertid variera och det kan vara lönsamt att jämföra olika alternativ.

Ett annat sätt är att kontakta en försäkringsmäklare. Mäklarna har kontakter hos alla stora bolag och kan lätt jämföra olika priser. Mäklaren får provision från försäkringsbolaget på de försäkringar han förmedlar vilket gör att försäkringen inte blir dyrare för försäkringstagaren.

Ett tredje sätt är att gå via den speditör som tar hand om transporten. De flesta speditörer har avtal med något försäkringsbolag och arbetar som ombud för detta.

Vad gör man om godset är skadat?
Vissa skador ser man redan vid ankomsten. Om så är fallet noterar man detta lämpligen redan på fraktsedeln. Det kan hända att endast emballaget är skadat, men att öppna en sändning tar tid och fraktförare är ofta stressade och har inte tid att vänta. Gör man en snabb notering kan man åberopa denna om det visar sig att även godset fått skador.

Upptäcker man fel efter mottagandet ska detta anmälas omedelbart, både till transportören och försäkringsbolaget. Man gör bäst i att inspektera godset snarast efter ankomst, då reklamationsfristerna är relativt korta.

Nedan ser du vilka frister som gäller för respektive transportsätt.

Transportsätt

Reklamationsfrist

Sjögods

3 dagar

Flyg

7 – 14 dagar

Järnväg

7 – 10 dagar

Bil

7 dagar

Post

7 dagar

   
Försäkringar Risker vid internationella affärer