Modul 3 - Import
Förhållandet mellan oss och vår utländska leverantör
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Vilka krav ställer leverantören på oss?
Det är viktigt att både leverantör och importör gör klart för varandra vilka krav och förväntningar man har på varandra. Leverantören har sina förväntningar avseende försäljningsvolymer och marknadsbearbetning. Importören gör klokt i att tala om vad som är önskvärt beträffande produktutbildning, marknadsstöd och kredittider.

Det bästa är om man kommer fram till något slags ”gentlemen´s agreement” som täcker in alla viktiga detaljer. Det har visat sig att oenighet om sådana i efterhand är en vanlig orsak till samarbetsproblem.

Vilka krav ska vi ställa på leverantören?
Att ta in en ny produkt innebär en ny situation. Man behöver ofta en del hjälp i starten för att komma igång, vilket förstås även ligger i leverantörens intresse. Vilken assistans kan vi få? Ofta kan man göra överenskommelser när det gäller att dela på marknadsföringskostnader, leverantören har ofta kataloger och säljstödsmaterial. Om produkten kräver tekniskt kunnande underlättar det om leverantören ger oss produktutbildning. Kanske kan vi förhandla oss till litet längre kredittider under den inledande tidsperioden. Det är även viktigt att klargöra vem som står för risken och därmed försäkringen under transporterna.

   
Kulturskillnader Elektronisk handel