Modul 3 - Import
Anledning till import
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Oavsett vilken den huvudsakliga anledningen är uppstår en rad viktiga frågor som måste besvaras positivt. Det är viktigt att planera och tänka igenom sin satsning och inte låta tillfälligheter styra importen.

Den nya produkten måste rymmas inom vår affärsidé.

Vi måste ha klart för oss vilka marknader och målgrupper som kan vara intresserade av den.

Det är nödvändigt att vår organisation klarar av de problem och rutiner som importverksamhet kräver.

Vi måste känna till innebörden av olika betalningssätt, fraktvillkor, transportförsäkringar och införselbestämmelser.

Vi måste klara ut i vilket förhållande vi står till vår utländske leverantör.

 

Blir vi agent eller återförsäljare?

Får vi ensamrätt eller blir vi en distributör bland flera inom vårt territorium?

Vilka krav ställer leverantören beträffande försäljningsvolymer, betalningstider, marknadsföring etc.?

Utrikeshandel, såväl import som export, är betydligt mer komplex än handel inom landet. Avgörande för framgång är att hantera komplexiteten på bästa sätt. Lyckas man göra det blir importverksamheten både stimulerande och lönsam.

   
Varför ska vi importera? Passar produkterna till vår marknad...