Modul 2 - Export
Marknadskanaler
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Om antalet kunder är mycket begränsat och produkten är mycket komplex och kräver stor kundanpassning talar det mesta för att sälja direkt på export. På så sätt kan du få bättre marginaler än om du de delar med dig till något mellanled. Om du till exempel tillverkar och säljer pakethållare till cyklar bearbetar du således cykelfabrikanterna där det totalt på marknaden kanske finns 10 stycken i Tyskland och 15 stycken i Italien.

Är din produkt däremot väldigt standardiserad som till exempel papper eller pennor och dylikt och antalet kunder är mycket stort kan ett handelshus vara en bättre lämpad distributionsform.

Vill du snabbt komma ut på marknaden och få en bra volymökning på relativt kort tid väljer du kanske agent eller distributör. Produkten kräver troligen viss anpassning med ett relativt stort kundunderlag.

Att själv etablera sig på en ny marknad med egen närvaro genom eget säljbolag eller tillverkningsbolag kan vara ett naturligt steg efter ett antal år med agent eller distributör när försäljningsvolymen är tillräckligt stor så att en investering bär sig.

   
Hur? - Introduktion Val av samarbetspartner