Modul 2 - Export
Hur? - Introduktion
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

När du kommit så här långt är det dags att fundera över hur du lämpligast närmar dig marknaden, det vill säga vilken distributions- eller marknadskanal som bör vara aktuell i ditt fall.

De vanligaste distributionsformerna du kan välja mellan är att antingen exportera direkt till slutkund, genom representant på marknaden, via egen filial eller försäljningsbolag.

Vilken distributionsform eller marknadskanal du skall välja handlar till en del om hur stort det potentiella antalet kunder är. Det beror också på den information och kunskap du samlat in om kundernas beteende och köpmönster, hur distributionsförhållandena ser ut, produktens egenskaper och andra omständigheter. Kanske väljer du att kombinera flera av dessa kanaler, eller olika lösningar för olika områden eller regioner i ett land.

Att använda en mellanhand som agent eller distributör har sina fördelar. Skillnaden att använda en agent är att denne säljer på provisionsbasis medan en distributör köper dina produkter och kan sälja dem vidare under eget eller under ditt varumärke. Distributören blir med andra ord ägare av dina varor till skillnad mot agenten som förmedlar affären mot en avtalad provision. Agenten skyddas dessutom i en särskild agentlagstiftning.

   
Fördjupad marknadsundersökning Marknadskanaler