Modul 2 - Export
Fördjupad marknadsundersökning
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

I vissa fall då skrivbordsundersökningen inte ger er alla de svar som ni behöver är det lämpligt att genomföra en fördjupad marknadsundersökning. Det finns en rad privata konsulter såväl som exportfrämjande organisationer (till exempel Exportrådet, Handelskammaren, Euro Info Centre) som kan hjälpa dig med detta.

För att du ska vara säker på att du får en bra kvalitet på den tjänst du beställer och för att du ska ha möjlighet att jämföra de olika offerterna ger vi här en rad förslag på vad en fördjupad marknadsundersökning bör ge svar på.

Marknadstorlek - volym och värde?

Marknadstrend - vilka produkter används idag?

Huvudkonkurrenter - produktsortiment och marknadsandelar?

Prisbild

Vilka sälj- och distributionskanaler som konkurrenterna använder?

Vilka sälj- och distributionskanaler som passar?

Marknadsutsikt

Rekommenderade regioner för etablering

Lista med adresser och telefonnummer till tänkbara samarbetspartners

Förslag till nästa steg

 

 

Övriga frågor som kan vara bra att få svar på:

Finns regionala variationer?

Hur vill kunderna köpa?

Finns det dolda handelshinder?

Hur är företagets tekniska kompetens jämfört med marknadens bästa?

Varumärke - äger någon annan det?

Har du tillgång till den domänadress företaget vill ha?

   
Skrivbordsundersökning Hur? - Introduktion