Modul 2 - Export
Vem? - Introduktion
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Den kanske största utmaningen är att hitta kunderna utomlands. Vem är kunden och hur ser slutkunden ut? Finns samma målgrupp utomlands som i Sverige och har de liknande behov? Eller är kunden i själva verket ett företag, en kommun och en institution. Från vem föredrar kunden att köpa sina produkter? Detta är viktiga frågor att ta reda på innan du bestämmer dig för vad du ska exportera och hur du bör gå tillväga för att göra det?

I arbetet med att fastställa vem kunden egentligen är och var man hittar den kan P/M-matrisen (produkt/marknadsmatris) vara ett bra hjälpmedel att fördjupa sig i. Kanske ska du bryta ned marknaden i olika segment utifrån bransch eller någon annan parameter eller utifrån vilka geografiska marknader ni finns representerade på.

Tänk på att kunderna på olika marknader inte behöver vara desamma som på hemmamarknaden.

   
Exempel på exportmotiv Kundexempel A