Modul 2 - Export
Varför? - Introduktion
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Varje företag har sina skäl till varför de beslutar sig för att satsa på export. En del motiv är av ekonomisk karaktär. Företaget ser kanske en möjlighet att öka lönsamheten genom skalfördelar i produktionen och ökad säljvolym. För andra är motivet att Sverige helt enkelt är en för liten marknad och att man mer eller mindre tvingas ut på den internationella marknaden för att kunna fortsätta utvecklas. För en del ligger motivet på det högst personliga planet, det är kul och spännande med export och företagaren kanske drömmer om att en dag bosätta sig på en varmare ort.

Vilket motivet än är bör man vara klar över varför man börjar exportera. Man bör ha klart för sig att en exportsatsning är en långsiktig satsning som innebär ett stort åtagande som kommer att belasta likviditeten och kräva stora personella resurser. Det gäller att ha tålamod och uthållighet och vara medveten om att allt tar mycket längre tid än man i regel tror.

Om motivet för export är oklart, eller om du är osäker på om ni egentligen har de rätta resurserna, mår ditt företag kanske bättre av att avvakta en tid och utveckla den svenska marknaden först innan ni går vidare med en exportsatsning. Det är bättre att avbryta i förtid än att riskera en misslyckad exportsatsning som kommer att kosta ditt företag mycket pengar och kanske i värsta fall riskera dess existens.

Men, är motiven tydliga och du bedömer att produkterna har goda möjligheter på en internationell marknad och att företaget känns exportmoget. Ja, då ska du naturligtvis gå vidare i din exportsatsning.

Alternativt kan samarbete med ett eller flera andra företag med kompletterande produkter göra det möjligt att ändå satsa på export om man inte själv orkar driva processen eller har de rätta förutsättningarna.

   
Exportmognad Exempel på exportmotiv