Modul 2 - Export
SWOT-analys
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

Styrkor - internt. Svagheter - internt. Möjligheter - externt. Hot - externt.

SWOT står för STRENGTH – WEAKNESS – OPPORTUNITIES – THREATS.

Med en SWOT-analys kan du som företagare kartlägga dina styrkor och svagheter internt på företaget. Det är en enkel modell för att lyfta fram företagets starka sidor som senare kan användas när man förhandlar med potentiella leverantörer eller samarbetspartner. Samtidigt är det viktigt att få klart för sig var de egna svagheterna inom företaget finns. Var ärlig mot er själva när ni går igenom denna process på företaget.

Analysen kan även göras på produktnivå det vill säga på enskilda produkter där styrkorna kan användas som argument i företagets marknadsföring. I arbetet med SWOT-analysen kartlägger du även de möjligheter som finns utanför företaget på marknaden och de eventuella risker och tänkbara hot som kan förändra inriktningen eller innebära att du som företagare måste vidta åtgärder för att inte förlora marknaden.

   
Produkt-/Marknadsmatris Exportmognad