Modul 1 - Internationalisering
Exportfrämjande
 
Tillbaka till början Ett steg bakåt Ett steg framåt

För att stötta företag att nå ut på exportmarknaden och för att öka exporten är staten med och finansierar exportfrämjande aktiviteter av olika slag. De exportfrämjande aktiviteterna kan vara generella och rikta sig mot alla typer av företag eller riktas mot företag inom en viss bransch eller i vissa delar av landet. Den huvudsakliga exportsatsningen görs av företagen själva med egna resurser och det finansierade stödet från staten är endast ett komplement till den verksamhet som företagen själva bedriver.

De exportfrämjande aktiviteterna syftar till att skapa intresse för export, allmänt höja företagens kompetens genom utbildning (till exempel i kulturskillnader), att tillhandahålla informationen (till exempel om tullar, skatteregler, upphandling, etablering med mera). Det kan också handla om mer handfast stöd i samband med aktiviteter utomlands (till exempel deltagande i mässor, delegationsresor, sökande efter agent etc.) samt mer omfattande insatser (till exempel marknadsanalyser eller marknadsundersökningar).

Exportfrämjandet kan ses som en del av handelsfrämjande vilket även innefattar främjandet av import. Stöd till exportfrämjande kan också sägas vara en del av den allmänna näringslivsutvecklingen där mycket av detta sker på regional och lokal nivå genom rådgivning, olika projekt med mera.

   
Export- och importmarkander Exportfrämjande aktörer