Programmering A

 
Introduktion
Första programmet
Strukturerad programmering
Variabler
 
Del 1
Del 2
 
Introduktion
Självrättande övning 4.2
Selektion
Sammansatta villkor
Iteration
Underprogram
Klassrum
Hjälp
   
Senaste nytt
Till kursens början
Introduktion
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2002


Okej, har du följt studiehandledningen till del 1?(Studiehandledningen)
Bra.

Overflow
När man arbetar med variabler kan man stöta på ett problem som kallas för "overflow".
Det är det som händer ifall man hamnar utanför en datatyps talområde.

Säg att vi använder datatypen shortint som klarar talområdet -128 - 127.
Vad händer ifall variabeln har värdet 127, (största möjliga värde för datatypen), och vi ökar den med ett?
Jo, resultatet blir -128 eftersom vi fått ett "shortint overflow
".
Dvs 127+1=-128
. Hm, det är ju inte alls bra.

Vad har hänt?
Man kan åskådliggöra det här med ett representera shortint som ett "hjul".
(Notera att alla tal inte är inskrivna i hjulet, de finns där egentligen.)
Vid addition går man högervarv i hjulet.
Vid subtraktion går man vänstervarv i hjulet.


Ökar man värdet går man medurs i hjulet det antal steg värdet ska ökas.
Minskar man värdet gör man på motsvarande sätt fast man går moturs.
Problem uppstår ifall man passerar gränsen mellan positiva och negativa tal nertill på hjulet. Det är där som overflow inträffar.

Overflow inträffar alltså då vi hamnar utanför området datatypen klarar att hantera.

Prova själv mha hjulet beräkningarna:
-128-1

127+2
-127-10
127*2
0-150

Finns det nu något smart sätt att skydda sig mot overflow?
Både ja och nej.
Vissa kompilatorer går att ställa in så att de varnar ifall dataområdet överskrids, men oftast finns inget skydd mot dessa fel.

I exemplet ovan hade en lösning på problemet varit att använda en bättre datatyp istället, t ex datatypen integer.
Men vi kommer alltid, oavsett datatyp, vara begränsade till ett begränsat dataområde när vi använder variabler.
I verkliga livet finns det oändligt stora tal, skulle de få plats i datorn skulle det oändliga talet kräva oändligt med minne för att kunna rymmas. Men datorn har inte oändligt med minne...

Slutsats
Det finns alltid en gräns för hur stora tal, hur mycket data vi kan klämma in i datorn. När den gränsen överskrids får vi overflow.
När datorerna får större och större kapacitet i framtiden flyttas gränserna för overflow endast längre bort.
Overflowproblemet kommer dock ALLTID att kvarstå eftersom vi aldrig kommer att få oändligt stor lagringskapacitet i en dator.

Studiehandledningen!

Överkurs (kommer inte med på något prov eller dylikt)
För dig som mer i detalj vill veta vad det är som händer vid overflow.

Datatypen shortint ryms i 8 bitar, en bit håller reda på ifall talet är positivt eller negativt. Kvar har vi 7 bitar till att representera olika heltal.
127 skrivs som 111 1111 binärt.
Teckenbiten är 0 för positiva tal och 1 för negativa tal. Talet 1 skrivs som 1 binärt och lagras som 0000 0001 i datorn, 2 skrivs som 10 binärt och lagras som 0000 0010, 3 skrivs som 11 binärt och lagras som 0000 0011 osv.
127 lagras alltså som 0111 1111.

De negativa talen börjar alltså med en etta, men -1 skrivs dock inte 1000 0001 som man kanske skulle tycka utan som 1111 1111.
-1 motsvaras av 1111 1111
-2 motsvaras av 1111 1110 osv till
-127 motsvaras av 1000 0001
-128 motsvaras av 1000 0000

Det man gör är att utifrån 1000 0001, först minskar det med 1, dvs 1000 0001-1=1000 0000. Därefter byter man ut nollorna mot ettor och tvärtom förutom den första ettan som talar om att talet är negativt. Då får vi 1111 1111 vilket alltså representerar -1 i datorn. -2 skrivs alltså som 1111 1110.

Vad händer nu ifall vi har har 126 som skrivs 0111 1110 och adderar 1?
Jo, 0111 1110 + 1 = 0111 1111 som är 127.
Allting är som det ska fortfarande, 126+1=127. Inga problem.
Vad händer ifall vi ökar 127 med 1?
Jo, 0111 1111 + 1 = 1000 0000 som i datorn representerar talet -128.
Här är alltså det som orsakat vårt problem, vårt "overflow".
Teckenbiten ändras eftersom man försöker lagra ett större värde än vad datatypen kan hantera.

Vi kan använda samma resonemang för datatypen integer, skillnaden är att storleken då är 32 bitar dvs 4 byte.
(shortint hade bara 8 bitar = 1 byte)
Vi kommer även där till en punkt då datatypen inte längre räcker till. Men den punkten kommer inte förrän vid -2 147 483 648 - 1 och 2 147 483 647 + 1.

Introduktion

Upp
   Kursindex © HSw CFL 2002