Programmering A

 
Introduktion
Första programmet
Strukturerad programmering
 
Del 1
Del 2
 
Introduktion
Självrättande övning 3.2
Självrättande övning 3.3
Självrättande test 3.1
Variabler
Selektion
Sammansatta villkor
Iteration
Underprogram
Klassrum
Hjälp
   
Senaste nytt
Till kursens början
Introduktion
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2002

De program du hittills sett klarar bara att utföra samma sak om och om igen. Ingenting förändrar programmets sätt att fungera.
Om ett program ska kunna påverkas av omvärlden, kunna lagra vissa beräkningar mm krävs att programmet använder något som kallas variabler.

En variabel är ett lagringsutrymme i datorns minne där programmet kan spara data.
Det lagringsutrymmet innehåller kan ändras då programmet körs, datat/värdet kan alltså variera, därav namnet variabel.
En variabels innehåll kan ändras under programkörningen.

Vi måste också tala om vad det är för typ på vår variabel.
Det måste man göra eftersom olika datatyper kräver olika stort lagringsutrymme i datorns minne.
Olika datatyper kan vara t ex:
Heltal, decimaltal (sk reella tal) och tecken.

Filer från videoavsnittet
Läs in och minska
Systembolaget
"Fördubbla"
Summera tre tal
Pensionsprogram
Hej
Medel


Studiehandledningen!

Introduktion Upp
   Kursindex © HSw CFL 2002