Design av en webbkurs

introduktion att planera en produktion målgruppsanalys syfte innehåll - informationsdesign form interaktionsdesign presentationsdesign presentationsdesign: texter presentationsdesign: typsnitt presentationsdesign: färg och kontrast presentationsdesign: bilder av olika slag presentationsdesign:  ljud  

Planera kursen

Val av media
Det finns en rad olika medier att välja mellan; tidningar, radio, TV, Internet med mera. Ibland har man stor frihet att välja, man kan kanske till och med använda flera medier för att sprida sitt budskap. Andra gånger är det bestämt i förväg vilken medieform som skall användas.

Processen
Att ro iland en större produktion kräver kreativitet, koncentration, hårt arbete, tålamod och samarbetsförmåga. Den process som beskrivs här gäller för många typer av medieproduktion.

  1. Identifiera och analysera målgruppen
  2. Klargör syftet
  3. Bestäm innehåll: Informationsdesign
  4. Bestäm form: Interaktionsdesign - Presentationsdesign

Produktionsorganisation
Medieproduktion och utvecklingsarbete är inget enmansjobb. Det är viktigt att tid och andra resurser avsätts på ett bra sätt och att det finns en organisation som stöder arbetet. När det gäller utveckling av kurser bör till varje projekt finnas

  • Utvecklingsgrupp - består av ämnes- och teknikkunniga som bestämmer innehållet och formen
  • Referensgrupp - består mest av ämneskunniga och granskar språk, innehåll, måluppfyllelse m m
  • Testgrupp - består av noviser

Studera gärna den metod för utveckling av webbkurser som vi använt tidigare och projekthandlingar.

Checklistor
För att underlätta och granska färdiga produktioner är det bra att ha olika checklistor eller enkäter för de olika grupperna. Exempel på checklistor visade vi tidigare i kursen

KOM IHÅG: En webbkurs består inte bara av en webbplats.

Eva Lindström

 

Till start
Arbetsuppgifter
Hjälp/FAQ
Chat
Diskussion
Kursdeltagarelista
Kurslitteratur och länkar
Loggbok
Senaste nytt

Copyright © 2002
Nationellt centrum för flexibelt lärande