Design av en webbkurs

introduktion att planera en produktion målgruppsanalys syfte innehåll - informationsdesign form interaktionsdesign presentationsdesign presentationsdesign: texter presentationsdesign: typsnitt presentationsdesign: färg och kontrast presentationsdesign: bilder av olika slag presentationsdesign:  ljud  

Målgrupp

Du får bara en första chans att presentera dig och ditt budskap. Troligtvis finns det fler aktörer som vill nå samma grupp som du. En ordentlig analys av din målgrupp är a och o för att du skall göra en lyckad produktion.

  • Definiera din målgrupp. Vilka vill du nå?
  • Lär känna gruppen förutsättningslöst. Vad vet du om din målgrupp?
    Har du själv tillhört den gruppen eller har du bara "läst" om den?
    Eller är kursen för sådana som du själv?
  • Använd målgruppens språk i möjligaste mån.

Målgruppsanalys vid planering av webbkurs

De generella frågeställningarna för målgruppsanalys vid planering av utbildning har behandlats i momenten "Att planera en kurs" och "Kvalitetssäkring". Vad behöver du mer veta om dina kursdeltagare när du gör webbkurser? Här kommer några exempel på frågor du behöver ta ställning till.

Datorer och datavanor
Hur mycket och till vad använder de datorn vanligtvis?
Var och när har de tillgång till Internet?
Hur snabb Internetuppkoppling har de då?
Hur kraftfulla datorer har de?
Vilken bildskärmsstorlek har de?

Programvaror m m
Vilken programvara, webbläsare osv behövs för kursen?
Vad kostar den i så fall?
Är det OK med tekniska lösningar som bara fungerar
med vissa webbläsare?

Fundera sedan på

  • Vilka av deras krav och förhoppningar måste du ta mest hänsyn till?
  • Vad kan du göra mer för att hjälpa dem att lyckas med studierna?

Eva Lindström

 

Till start
Arbetsuppgifter
Hjälp/FAQ
Chat
Diskussion
Kursdeltagarelista
Kurslitteratur och länkar
Loggbok
Senaste nytt

Copyright © 2002
Nationellt centrum för flexibelt lärande