Smörjoljesystem

 
 


Figur 1 och 2
Smörjoljesystemets uppgift är att smörja, samt bortföra den friktionsvärme som alstras i motorns lager. Smörjoljan transporteras i motorn genom borrade kanaler fram till lager för vev- och kamaxel samt till ventilmekanism och kolvar.

I smörjoljesysystemet ingår smörjoljekylare, filter och pump. Beroende på motorstorlek kan smörjoljepumpen vara direktdriven av vevaxeln eller separat driven. Efter en tids användning blir smörjoljan förorenad av vatten och restprodukter. Smörjoljan renas med hjälp av en separator.

Figur 3
Princip smörjoljesystem för större dieselmotor.

A. Smörjoljepumpar
B. Cirkulationstank
C. Sugfilter
D. Tryckfilter
E. Smörjoljekylare
F. Dieselmotor
G. Synglas för kolvsmörjning
H. Reglerventil för smörjoletemp.
J. Omkastningsventil
K. Omkastningsventil
L. Omkastningsventil
M. Reservoljetank
N. Reglerventil smörjoljetryck
O. Smörjoljevärmare
P. Separator